|
Přirozená
víra 4
5 Obětování
.
Obětování se může týkat všeho, co má nějakou hodnotu. Může to být čas, peníze,
jídlo, pohodlí, úsilí, to je zcela běžné, můžeme si to uvědomit nebo ne, můžeme
dostat odměnu, ale spíše ne, to by byl obchod. Obětování je spojeno se ztrátou,
abychom získali naději, výhodu, kredit, uspokojení nebo jinou hodnotu, zpravidla
nemajetnou. Takové postupy jsou běžné a může to být i zcela běžná spotřeba
hodnot k tomu určených. Stačí si to uvědomit a sem patří i schopnost říci ne. Může
to být i služba rodině nebo blízkým, tu ale můžeme jen nabídnout a smířit se s případným
odmítnutím. Mnoho lidí, především žen, se rádo obětuje, rádo slouží druhým, těší
se na dobré vztahy a uznání. Takovým typickým příkladem jsou tchýně, svokry, snaží
se, aby mladým udělaly dobře a pak ty následky ve formě vtipů na snaživé tchýně.
To je běžný život a stačí to připomenout.
Je zde však důvod, při se nad obětováním zamyslet a tím je obětování lidí a zvířat,
může jít o rituál, boj, moc nebo laboratorní ověření přípravku. Často se lidé
obětují pro záchranu někoho blízkého nebo zcela neznámého. Někdy dobrovolně, se
souhlasem obětovaného, jindy s použitím násilí. Také to je život, ale to už je vážnější
a někdy se vytvoří nesouhlas veřejného mínění jako v některých případech obětování
zvířat. Často se lidé obětují, aby se postarali o nemocné, kteří už nezvládnou
běžnou sebeobsluhu. Ve všech běžných případech může jít o uznání a vděčnost,
u případů mimořádných, nečekaných se člověk může stát hrdinou, zejména když
nepřežije, má právo na pamětní desku a záznam o události, a tam, kde šlo události
zabránit, přijmout opatření. To je běžný postup, nic nového, chtěl bych se však
zmínit o případech znásilnění a případné smrti ženy, pak o trestu dlouhého odnětí
svobody. Zde se projevuje dvojí přístup a výchova. Zde je vidět rozdílný vztah žen
k sexualitě. Tím se musíme zabývat a uvolnit řešení, především studovat příčiny.
.
. |
|